Har du hørt om pareidoli?


Torsdag var jeg en tur til veterinæren med eldstegutten Minsten (12). Det jeg som kattemamma trodde var verdens undergang, viste seg faktisk å være noe relativt ufarlig. Noe øremidd og et sår ved siden av hodet som har grodd veldig fint. Gutten slapp unna narkose og operasjon heldigvis, men fikk isteden resept på smertestillende og øremiddel. Dere ser hva jeg gjorde der, sant? Øremidd-el? Istedenfor øremiddmiddel, fordi det ordet høres dumt ut.

I helgen var jeg en tur hos Eirik sammen med Simone og Lars, noe som var veldig koselig.

Utover natta kom jeg og Eirik inn på det faktum at jeg har noe som heter auditiv pareidoli. Aldri hørt om det før, sier du? Vel, da stiller jeg deg følgende spørsmål: hender det at du synes du hører prating eller musikk når du har på vifta, bruker en white noise-maskin, dusjer eller har på vasken? Da har du auditiv pareidoli.

Pareidoli er fenomenet som oppstår når hjernen forsøker å "menneskeliggjøre" noe som ikke er menneskelig. For eksempel, bildene nedenfor. De viser ikke egentlig ansiktsuttrykk, men du kan likevel se ansiktsuttrykkene tydelig, kan du ikke?
Dette er pareidoli. Hjernen din "menneskeliggjør" objekter ved å få deg til å se ansiktsuttrykk der det ikke egentlig er ansiktsuttrykk. Auditiv pareidoli er når hjernen "menneskeliggjør" lyder ved å omgjøre dem til ord eller musikk. Det mest kjente eksempelet på auditiv pareidoli er når religiøse mennesker spiller populære låter baklengs for å "avsløre" skjulte beskjeder. I virkeligheten er det altså bare hjernen som tuller med deg. 

Personlig har jeg aldri opplevd å høre prating, men musikk "i det fjerne" hører jeg ofte, nesten av hva som helst. Det skal ikke mer til enn den vanlige summingen fra elektroniske duppedingser før jeg hører en slags melodi. Jeg vil ikke akkurat si jeg er plaget av det, for jeg synes egentlig det er mer fascinerende, men det er ofte jeg kan finne på å spørre "hører du også musikk?" fordi jeg faktisk ikke vet om noen tilfeldigvis har på musikk på et veldig lavt volum, eller om det er pareidoli'en som tuller med meg. 

Det finnes også noe som kalles "musikalsk tinnitus" - musical ear syndrome - som er en form for tinnitus hvor man hører musikk istedenfor den vanlige ᵉᵉᵉᵉᵉᵉᵉᵉᵉᵉ-lyden. 

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig