Årets julegave til meg selv


"Du..?", sa jeg til lillesøster for ei ukes tid siden, "vi skal ikke bare droppe dette julegavesirkuset i år, da? Så kjøper vi heller bare noe til oss selv for de pengene vi ellers ville brukt på gaver til hverandre, for det går jo opp-i-opp uansett". Lillesøster var enig i at det egentlig var like greit å gjøre det på den måten.

Jeg har tenkt på det i flere år allerede. Etter at jeg ble voksen har jeg på en måte kjent at det bare er unødvendig styr og stress med julegaver. Misforstå meg ikke; det er koselig med gaver, og det er klart man skal gi noe til spesielle anledninger, slik som bursdag og bryllup, men til jul kjenner jeg at det er litt tullete. Når alle og enhver springer rundt og skal bruke pengene sine på hverandre, tenker jeg at man like gjerne kan bli enige om at alle heller bruker pengene sine på seg selv.

Da kan de som ikke egentlig har råd til julegaver akkurat nå, heller kjøpe seg noe fint på et senere tidspunkt. Alle får akkurat det de vil ha, og alle slipper vri hjernen i et forsøk på å finne ut hva andre vil ha. Alle unngår å stå som sild i tønne nede på postkontoret for å sende avgårde pakker til folk som bor langt borte, og ingen trenger stresse med at pakkene må rekke frem i tide. Kort og greit; hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt isteden? 



Årets julegave til meg selv: rettetang. Jeg har aldri hatt noe behov for rettetang i hele mitt liv, og har derfor heller aldri eid en før. Håret mitt er en slags perfekt kombinasjon av krøllete og rett, som gjør at dersom jeg ønsker å ha rett hår, holder det liksom å gre det når det er håndkletørt, så holder det seg slik. Ønsker jeg litt mer bølger eller fall i håret, kan jeg la være å gre det. Veldig greit. 

Men i fjor startet jeg med keratinbehandling av håret. Dette er egentlig noe man skal gjøre hos profesjonelle, men i kjent stil tenker jeg "fuck det der, dette fikser jeg sjæl" og gjør hele greia hjemme. Når man keratinbehandler håret skal man bruke rettetang for å presse keratinet inn i selve hårstråene, og det er altså derfor jeg nå har kjøpt meg rettetang. Bruker man ikke rettetang under keratinbehandling blir keratinet kun liggende utenpå håret, og varer kun i cirka to ukers tid. Dette er ganske surt, når det for det første koster en god del, og for det andre; en keratinbehandling - MED bruk av rettegang - skal vare i cirka seks måneder. 

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig