"Bare for oppmerksomhet"


Hun strekker armen for å gripe tak i mobiltelefonen.
Genserermet glir opp, og i et lite øyeblikk ser du dem; arrene på håndleddet hennes. Arr på arr på arr, etter episoder med selvskading. Og kanskje tenker du, som så mange andre ofte gjør: "hun gjør det bare for oppmerksomhet". Hun ser at du ser, og hun drar ned genseren. Og så ... Later dere som ingenting begge to. Hun fordi hun ikke vet hva hun skal si, og du fordi du tenker at hun sikkert sitter og venter på at du skal spille sjokkert og spørre hva som er galt. Men du gidder ikke, for det er jo akkurat det hun vil; hun gjør det jo bare for oppmerksomhet. 

Du sitter i sofaen på en fest, og en fyr begynner å snakke om selvmord. Sier han har tenkt på det flere ganger, til og med planlagt det. At det har vært nære på noen ganger. Og kanskje tenker du, som så mange andre ofte gjør: "dette gjør du bare for oppmerksomhet". Kanskje sier du det høyt også, eller kanskje lar du være - for du vil ikke gi ham den sympatien han så åpenbart sitter og tigger etter. Kanskje forsøker du å vri temaet over på noe annet, eller kanskje bare sitter du der passiv, trykker på telefonen og forsøker å formidle, uten å si det med ord, at han er patetisk. Patetisk, og avslørt. At du vet at han bare gjør det for oppmerksomhet. 

Fra jenta som kutter seg, til gutten som snakker om selvmord, til barnet som gråter og ikke vil på skolen, til ungen som sulter seg, ungdommene som gjør hærverk, tenåringene som stjeler - vi er flinke til å avfeie unormal oppførsel med at de gjør det "bare for oppmerksomhet".

På mange måter har vi rett. Det er klart at de gjør det for å bli lagt merke til. For å bli sett og hørt. For at folk skal bekymre seg. Problemet er at istedenfor å stille oss det veldig åpenbare spørsmålet om hvorfor noen ønsker å bli lagt merke til, få oppmerksomhet, på en slik negativ måte som dette, bruker vi utsagnet om at de gjør det "bare for oppmerksomhet" som en unnskyldning ovenfor oss selv til å ignorere dem og oppførselen deres. Vi forteller oss selv og andre at vi ikke må gi dem den oppmerksomheten de er ute etter, at vi bare må overse dem.

Jeg var det barnet en gang; jeg var ungen som sultet seg, som ikke ville på skolen, som kuttet seg, som snakket om selvmord - ja, jeg var til og med ungen som stjal i butikken en periode. Hvorfor? Fordi ingen lyttet til meg om jeg forsøkte å fortelle at jeg ikke hadde det bra, så mine siste desperate forsøk var å prøve å bli lagt merke til på andre måter.

Kanskje når de så de blodige håndleddene, ville jeg bli tatt på alvor, tenkte jeg. Kanskje når de hørte meg spesifikt nevne ordet selvmord, ville de lytte, tenkte jeg. Kanskje når de så meg slå meg vrang og nekte å gå på skolen, ville de forstå meg, tenkte jeg. Kanskje når jeg sluttet fullstendig å spise, ville de innse at jeg ikke hadde det godt, tenkte jeg. Og til slutt, da alt var prøvd; når jeg havner på kant med loven, kanskje vil de slite med å ignorere meg da? 

Barna som søker oppmerksomhet på unormale måter, gjør det ofte fordi ingen har tatt dem på alvor når de gang på gang har bedt om hjelp. Ingen har villet lytte til dem når de har sagt de sliter. Ingen har brydd seg, når de har forsøkt å forklare at de har det vondt. Når de gang på gang har forsøkt å ha en samtale, men ingen har giddet å vie dem tiden det tar å høre på dem, eller tatt ordene deres på alvor, blir de desperate, og i desperasjon forsøker de å signalisere til omverden at de trenger hjelp. 

"Bare for oppmerksomhet" bør ikke være din unnskyldning for å ignorere et barns eller en tenårings merkelige, sosialt uaksepterte, oppførsel. Det bør være ditt stikk til å innse at ønsket om oppmerksomhet, er et rop om hjelp. 

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig