Jenter, slutt å baite kjæresten deres

 
Bildet nedenfor er en screenshot fra en video jeg så på facebook her om dagen. I korte trekk viser videoen at jenta som er avbildet stiller kjæresten sin det hypotetiske spørsmålet "hvis du fikk en million dollar for å kysse den vakreste jenta i verden, hva ville du gjort?". Han svarer at han selvsagt ville kysset noen for en million dollar, noe som resulterer i at jenta blir tydelig fornærmet og bjeffer til ham at han burde jo svart at det er hun som er den vakreste jenta i verden. Han svarer tilbake at; "men det er du jo ikke. Du er en sekser", noe som bare gjør henne enda sintere. 

Dette er ikke første gang jeg ser en slik video, og det vil nok heller ikke være siste gang, men jeg tenkte dette var en fin mulighet til å ta opp temaet på bloggen, ved å bruke akkurat denne videoen som et konkret eksempel. For selv om jeg vet at de fleste slike videoer (kanskje alle?) er skuespill hvor par har blitt enige om å fake en krangel foran kamera for å få views, vet jeg at mange jenter har tilsvarende oppførsel off-kamera, også; de baiter kjæresten sin med spørsmål de egentlig vet svaret på, for så å bli sinte uansett hvilket svar de får.

I eksempelet nevnt ovenfor ble hun sint for at han ikke svarte at det var hun som var den vakreste jenta i verden, men jeg kan nesten garantere at dersom han faktisk hadde sagt akkurat disse ordene, ville hun fulgt opp med et veldig skeptisk: "så du synes jeg er den aller vakreste jenta i absolutt hele verden? Finere enn Megan Fox? Finere enn Angelina Jolie? Verdens aller vakreste jente, altså?". Hadde han da svart ja, ville hun sagt at hun ikke trodde ham, og dratt en setning tilsvarende; "du skjønner vel at jeg ikke kan stole på deg nå lenger? For når jeg ser hvor lett det er for deg å se meg i øynene og lyve meg rett i ansiktet så begynner jeg jo å lure på hva annet du har løyet om". Disse spørsmålene stilles altså kun for å starte unødvendig drama, og begge parter vet det godt. Jeg kaller det baiting, fordi det er nøyaktig det det er: hun legger ut et agn i form av spørsmål, for å lure ham i en felle hvor hun da kan ta rotta på ham verbalt. 

Hun vet allerede at hun ikke er den vakreste jenta i verden, og det vet alle dere andre jenter som stiller kjæresten deres slike spørsmål, også. Det betyr ikke at hun, eller dere, ikke er vakre. Det betyr bare at det alltid er et eller annet menneske der ute som ser bedre ut. 

I den forbindelse, la oss snakke litt om Kim Kardashian: Kim er verdenskjent for sitt vakre utseende. Folk over hele verden kopierer sminken og stilen hennes, noen tar til og med operasjoner, for å ligne på henne. Kim har et slikt utseende som får folk til å snu seg etter henne på gata. Hun kan velge og vrake i kjærester. Hun har, bokstavelig talt, bygget en hel karriere på hvordan hun ser ut. Likevel... 
...Ved siden av Rihanna ser Kim ut som en hvilken som helst jente. Alles blikk dras mot Rihanna, og Kim fremstår i sammenligning ganske normal og kjedelig. Så hva da - betyr dette at Kim er stygg? At hun ikke er god nok, ikke pen nok, likevel? Nei. Det betyr bare at så flott som Kim enn er, finnes det noen der ute som er enda flottere. 

Jeg forstår at man ønsker bekreftelse og komplimenter fra kjæresten sin, og jeg sier heller ikke at det er feil å forvente det, for selvfølgelig bør kjæresten din kunne få deg til å føle deg trygg i forholdet. Selvfølgelig bør han fortelle deg at han synes du er nydelig, og at du ikke står i konkurranse med noen som helst. Men det er både manipulerende og feil å søke denne bekreftelsen ved å sette ham i en situasjon hvor han nærmest blir presset til å lyve, for så å dømme ham og stille ham til veggs for det. 

Det kommer absolutt ingenting positivt ut av å baite kjæresten sin, for selvfølgelig tror du ikke på ham selv om han gir det "riktige" svaret. Komplimentene blir fullstendig verdiløse når du vet at de er løgn, og bidrar kun til at du blir skeptisk til ham og begynner å lure på hvor mye av forholdet som faktisk er basert på løgner. Samtidig som det altså er riv, ruskende galt om han svarer ærlig, også. 

Eller er det? Kanskje du heller bør være glad til om han faktisk besvarer baiting-spørsmålet ditt ærlig. Tenk over det: om en fyr settes i en situasjon hvor løgn virker som det beste alternativet, og han likevel velger å være ærlig - viser ikke det egentlig at han faktisk er til å stole på? 

Kanskje kan man også tenke slik at; han vet allerede at du ikke er den vakreste jenta i verden, men han velger likevel å være sammen med deg - og det betyr vel kanskje at det er noe han liker ved deg som betyr mer for ham enn et vakkert ytre? Jeg tror man kan finne mye trygghet i det å vite at en kjæreste ikke kommer til å stikke av så fort han blir gjort oppmerksom på at det finnes noen som ser bedre ut, men at han tvert imot er fullstendig klar over det allerede og faktisk driter en lang faen i det, fordi det er deg han er interessert i.

Jeg tror at til syvende og sist ville du blitt veldig såret og lei deg om du fant ut at personligheten din betyr null og niks, og at han bare liker deg fordi du er pen å se på. Jeg tror derimot ikke du ville blitt like skuffet om du fant ut at det var andre veien; at det først og fremst var personligheten din han hadde falt for, og at utseendet ditt bare var en bonus som fulgte med. Jeg vet selvfølgelig ikke, men slik tenker i alle fall jeg.

Det eneste jeg faktisk vet er at baiting bidrar til en masse unødvendig drama som med tiden kommer til å drive motparten til vanvidd. Nei, han synes ikke du er den vakreste jenta i hele verden. Nei, han ville ikke elsket deg om du var en mark. Nei, han hadde sannsynligvis ikke blitt værende i forholdet om du havnet i en ulykke som gjorde deg fullstendig grønnsak i skallen. Og nei, han ville sannsynligvis ikke vært trofast mot deg om du havnet i koma og ble liggende der i tjue år, heller. Slutt å stille idiotiske spørsmål du egentlig ikke vil ha svar på, for de betyr absolutt ingenting - før de til slutt betyr slutten på forholdet fordi han er drittlei av å krangle om masse piss som han ikke skjønner hvorfor dere i det hele tatt krangler om i utgangspunktet, og lar deg bli sittende igjen alene med dramaet ditt. 

2 kommentarer

  1. Selv om poenget ditt er valid nok,så er nok den videoen staged.
    Pers. Liker jeg" 5guys videoen deres".Denne er super tidi https://youtu.be/13UdvXPbG2Y
    Det sagt.Så om hu var verdens vakreste,slik hu vil han ska svare. Så ville jo ikke "noen" betalt han 1mill for å kysse en annen.Så da er jo spørsmålet meningsløst. Allerede fra start av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke om du leste hele innlegget, men nevnte i en setning her at videoen er staged, og at jeg kun bruker den som et eksempel fordi jeg vet mange oppfører seg slik irl også 😊

      Slett

Blogger Template Created by pipdig