Bli bedre kjent med meg

 
Her om dagen slo det meg at jeg er en person som er vanskelig å bli kjent med. At til og med de som står meg aller nærmest ikke vet særlig mye mer om meg enn hva jeg heter, hvor jeg bor og hva vi har opplevd sammen. Derfor tenkte jeg å skrive et lengre blogginnlegg, hvor jeg besvarer forskjellige spørsmål jeg har funnet rundt omkring, i et forsøk på å åpne meg litt, gi dere et lite innblikk i hvem jeg er, og forhåpentligvis gi dere en bedre forståelse av meg. 

 PERSONLIG: 

01. Hva er din ekleste vane?
- Det kommer litt an på hvem du spør. Noen synes det er ekkelt med folk som knekker fingre, andre synes det er ekkelt med folk som biter negler. Selv gjør jeg altså begge deler. 

02. Har du noen gang blitt sur for at noen postet et stygt bilde av deg?
- ikke direkte sur, men smågretten. Tar du et stygt bilde av meg så 1. Ikke vis det til meg, for det kommer til å være brent inn i hjernebarken i flere uker, og 2. Slett det, for det finnes ingen god grunn til at du skal ta vare på det, med mindre planen din er å plage meg med det, og i så fall kommer jeg til å kutte kontakt etterhvert. Ja, jeg vet det høres ekstremt ut, men la oss snu på det; hvorfor skulle jeg ville omgås med noen som gjentatte ganger får meg til å føle meg stygg? 

03. Hva gjør deg nervøs?
- mennesker (å prate i telefon, bli filmet, bestille mat, stå i kø, få besøk av rørlegger/brannvesen etc) og sprøyter. 

04. Hvilken vane er det du har som du tror at ikke mange andre har?
- Jeg tygger tyggis så og si konstant. Så fort frokosten er inntatt, stuffer jeg tyggisen inn i kjeften, og bytter den ut noen ganger i løpet av dagen, men den er alltid med; i dusjen, på fest, og til sengs. Kort sagt; jeg bruker tyggis på samme måte som andre bruker snus. 

05. Det ordet du bruker mest? 
- faen.

06. Hvordan takler du stress?
- Dårlig. Det finnes riskorn som er lengre enn lunta jeg får når jeg er stresset, helt seriøst. Hektiske situasjoner takler jeg imidlertid veldig bra. Jeg vet at mange tror at stress og hektiske situasjoner er litt samme greia, men for meg er det to helt forskjellige ting. En hektisk situasjon er en situasjon hvor du er under tidspress. Stress, derimot, er en liten jævel som sitter i hodet og roper "SKYND DEG! SKYND DEG! DU GLEMTE DITT, DU GLEMTE DATT! HERREGUUUUUD", og det er den lille jævelen der som får det til å klikke for meg.  

 VENNER, KJÆRESTER & FAMILIE: 

07. Når var sist gang du løy til en venn for å slippe å gjøre noe?
- En gang i fjor sommer. Jeg løy om at jeg ikke hadde penger for å slippe å låne bort, fordi personen allerede skyldte meg penger fra før av. En helt idiotisk ting å lyve om egentlig, så jeg rettet opp i det kort tid senere og sa som sant var.

08. Hvordan definerer du utroskap? 
- All flørtende, seksuell eller romantisk kontakt med en annen person enn den du er i forhold med. Du trenger ikke fysisk ha sex med noen for at det skal være utroskap; det er like mye utroskap å sitte og swipe på dating-apper, flørte litt med en jobbkollega, sitte og sende lange, romantiske meldinger med eksen, kysse en venn, eller bevisst la være å fortelle en person du er tiltrukket av at du er i forhold "bare sånn i tilfelle".  

09. Hva er en ting som kan "make or break" et forhold?
- Evnen til å forstå forskjellen mellom det å krangle og det å diskutere.

10. Har du et nært forhold til familien din?
- Jeg har et veldig nært forhold til lillesøsteren min. Hun er fem år yngre enn meg, men veldig lik meg på veldig mange områder, og vi har alltid gått veldig bra overens. 

11. Vil du ha barn, hvorfor/hvorfor ikke?
- Nei. Jeg har aldri hatt noe ønske om å få barn, og føler meg ganske sikker på at jeg ville hatet å være mamma. Jeg har et stort behov for å kunne trekke meg unna skrik, skrål og mas, jeg er fullstendig avhengig både av alenetid og stillhet på jevnlig basis, og slikt noe går liksom rett ut vinduet når man får barn. 

12. Er du en sjalu kjæreste?
- Nei. Jeg er ferdig med å prøve å tvilholde på folk, og la frykten for hva som potensielt kan skje, ødelegge en situasjon før noe faktisk har skjedd.

13. Er du mer lik din mor eller din far?
- Av utseende vil jeg si at jeg har mest av trekkene til mamma, men med pappas farger. Personlighetsmessig er jeg nok mest lik mamma, tror jeg. 
 TANKER, FØLELSER & MENINGER: 

14. Vil du helst være den alle er sjalu på, eller den alle vil være venner med?
- Den alle vil være venner med. Jeg har aldri ønsket at noen skal være sjalu på meg, og håper virkelig heller ikke at noen er det. Slik jeg ser det er sjalusi kun noe som bidrar til at man blir snakket stygt om, hatet og holdt utenfor, og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg, eller noen, skulle ønske å være i en slik situasjon.

15. Hvilken fiktiv karakter mener du er mest lik deg selv?
- Robin Scherbatsky fra How I met your mother. Ikke utseendemessig, men personlighet - og bakgrunnsmessig. 

16. Hvordan vil du beskrive klesstilen din?
- avslappet. 

17. Hva med deg kan andre oppfatte som "red flags"?
- Jeg har 5 katter, mangelfull sosial omgangskrets, dårlig relasjon til de fleste eksene mine og en traumatisk oppvekst preget av fysisk og psykisk maktmisbruk. 

18. Hvilke regler lever du etter?
- 1. Man forteller ikke andres hemmeligheter videre, 2. Man involverer seg ikke seksuelt eller romantisk med noen som allerede er i forhold*, 3. Man dolker ikke venner i ryggen, 4. Man slår opp med en partner før man gjør noe som helst med noen andre, 5. Man betaler tilbake det man låner, 6. Man bruker ikke en uskyldig tredjepart for å ta igjen på en annenpart, 7. Dyr er i de fleste tilfeller bedre enn folk, 8. Man er selv ansvarlig for sine egne handlinger, 9. Hvordan folk behandler deg er hvordan de fortjener å bli behandlet tilbake, 10. Du eier din egen historie og har full rett til å fortelle den, 11. Ikke la noen fortelle deg hvordan du skal leve ditt eget liv, 12. Man utnytter ikke andre mennesker, 13. Man leker ikke med de følelsene eller den tilliten andre har til deg, og 14. Det man sier om noen skal man også kunne si til dem. 

*Unntak: dersom man opplever at en annen person har lagt seg etter ens kjæreste, ligget med nevnte kjæreste og startet et forhold med nevnte kjæreste, alt sammen mens personen var fullstendig klar over at nevnte kjæreste på daværende tidspunkt var sammen med deg, og dersom nevnte kjæreste slår opp med deg for å bli sammen med nevnte person, for senere igjen prøve å få deg til sengs mens de fremdeles er i forhold med nevnte person de dumpet deg for i utgangspunktet, er det absolutt ingenting galt i å (forutsatt at du selv er singel) ligge med nevnte kjæreste for å A) gi nevnte person en liten payback og la vedkommende få kjenne på nøyaktig samme følelse som de var så alt for villig til å la deg kjenne på, og B) gi nevnte kjæreste en liten payback ved å sette dem i en situasjon hvor de nå enten må holde samme hemmelighet for nevnte person som de tidligere holdt for deg, eller fortelle nevnte person samme vonde sannhet som de (etter en stund) fortalte deg. Hvordan folk behandler deg er hvordan de fortjener å bli behandlet tilbake (nr 9).  

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig