Bloggens fortid og fremtid

 
I det siste har jeg tenkt en del på hva jeg vil med bloggen fremover. Det er ikke til å komme fra at 33-åringen som skriver den i dag, på mange måter er en helt annen person enn niåringen som trykket "publiser" på sitt aller første blogginnlegg i 1999.

Som barn opprettet jeg en dagbok på nettet fordi jeg trengte utenforståendes perspektiv på hvorvidt mine følelser, tanker og handlinger var riktige, gitt situasjonen jeg befant meg i. Ikke bare det; jeg trengte også å fysisk dokumentere hva jeg opplevde, få det ut, slik at det fantes vitner som kunne bekrefte at jo, jeg skrev faktisk "i dagboken" på den og den datoen at det og det skjedde, enda de voksne i etterkant ville blånekte på hva de hadde utsatt meg for. Smart trekk - hadde det nå ikke vært for at jeg slettet alt sammen senere fordi jeg syntes det var kleint å ha liggende.

Dagbok-bloggingen har fulgt meg til dags dato. Den fulgte meg fra barneskolen til ungdomsskolen, til videregående og på veien videre. Inn og ut av kjæresteforhold, samboerskap, vennskap ... Men på et tidspunkt sluttet jeg å dokumentere like ærlig som tidligere. De verste sidene av mine tidligere kjæresteforhold, for eksempel, nådde aldri bloggen, enda mye av det jeg ble utsatt for, var "et hakk videre" fra den mishandlingen som fikk meg til å opprette blogg i første omgang. 

Bloggen har også vært et sted å få utløp for kreativitet. Et sted å publisere dikt, noveller, bilder og tilsvarende. Dette sluttet jeg imidlertid med i slutten av tenårene, da jeg så meg lei av at folk kopierte, stjal og utga mitt verk for å være sitt eget. 

Men hvor går veien videre, rent bloggmessig? Jeg har tenkt litt, og kommet frem til at jeg vil fortsette å bruke bloggen som en slags dagbok. Jeg vil fortsette å dokumentere hendelser, og å la mine lesere få bli bedre kjent med meg. Men, det vil også bli et langt større fokus på å dele tips, råd, tanker og meninger, enn tidligere. Da spesielt innenfor kategoriene relasjoner, livsstil og overfladisk. 

4 kommentarer

  1. Drev du med BLOGG alt i 1999?? Og jeg som trodde vi startet ca. likt da jeg begynte på blogg.no i 2010 😅 1999 ja.. jeg tror ikke jeg hadde Ole Brum-skoledagboka mi engang da jeg! 🥺 Jeg ble brått mye mindre «legendarisk» i forhold til deg her nå merker jeg. 🤣

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha njaaa, hvis det hjelper noe: det fantes jo ikke norske bloggplatformer i 99, så "bloggene" mine var hjemmesider som piczo, MSN groups etc, hvor jeg hadde en side som het "dagbok" inne på nettsiden, som jeg da oppdaterte daglig med tekst, bilder og dato xD så jeg blogget, men ikke på bloggplatform, hvis det gir mening xD første bloggplatformen kom vel i 2005 om jeg husker riktig? Het mobilblogg.no, før det ble blogg.no. var meg, Sandra lyng og Line Victoria Huseby (var det ikke det hun het?) som mobilblogget på hver våre blogger om jeg husker riktig, tror ikke det var stort flere som gjorde det iaf, for konseptet døde ut før det ble en greie i det hele tatt. Blogg.no ble vel starta opp i 07 tror jeg? Og da var jeg på plass vettu. Husker jeg måtte forkorte navnene på vennene mine, for mødrene deres(!?) leste bloggen, og da var det ikke så kult at jeg "outet" oss med å poste bilder av rusbrus fra "filmkveldene" ...hehe.

      Slett
    2. Nå måtte jeg Google. Blogg.no ble startet opp i 2003, faktisk. Haha.

      Slett
  2. Kan godt stemme at blogg.no ble opprettet i 2003, ja. Tror jeg leste det i en artikkel som kom ut da blogg.no byttet eiere og «flyttet» for noen år tilbake.

    Har for så vidt hatt noen blogger/dagbøker på nett før den jeg opprettet i 2010 jeg og. Brukte vel nettby som en dagbok f.eks. Også hadde msn.no et tilbud jeg benyttet meg av en stund før jeg dukket opp der noen mener - meg selv inkludert - at jeg har grodd fast en dag i dag.

    SvarSlett

Blogger Template Created by pipdig