Visste du dette om katter?

 
Visste du at kattehjernen er svært lik menneskehjernen? Faktisk er de hele 90% identiske! Katter er blant de smarteste dyrene på planeten, med et intelligensnivå tilsvarende et to år gammelt menneskebarn, og fordi hjernene våre er så like, har katten også en tilnærmet menneskelig evne til å forstå, respondere på og til og med manipulere sine omgivelser (kilde).

I dette innlegget kommer masse spennende spørsmål og svar du kanskje ikke visste om disse fascinerende skapningene som jeg selv har... Ikke en, ikke to, men fem stk av. 

FOTO: meg (33) og Minsten (12), sommeren 2022 da jeg var feitere enn faen sjæl.

INTELLIGENS:

Hvilke katteraser er de smarteste? 
- Den smarteste katterasen er abyssiner. På andreplass kommer siameser, mens vi finner bengal på tredjeplass. Fjerdeplass går til burmeser, femteplass til cornish rex, sjetteplass til savannah og syvendeplass til scottish fold. Hele listen, med bilder og info om de forskjellige rasene, finner du her

Kan katter lære navnet sitt?
- Ja, og det trenger heller ikke ta lang tid. Mange katter lærer navnet sitt i løpet av ei ukes tid. For mer info og tips til hvordan du får katten til å lære navnet sitt, klikk her .

Forstår katten når du er glad, lei deg etc?
- Ja, katten legger merke til forandringer i humøret ditt og skiller mellom når du er glad, trist, sint osv. Les mer her

Hvor lenge kan katten huske eieren sin?
- Katter har veldig god langtidshukommelse og kan huske mennesker og situasjoner i opptil 10 år. Mer info om katters hukommelse her

Hvilke triks kan man lære katter?
- Katter kan lære overraskende mye. Bengaler, for eksempel, kan skru av bruskorker (kilde). Man kan også lære katten ting som å gå i bånd (lær hvordan her), bruke toalett og trekke ned etter seg (lær hvordan her), kommandoer som "bli", "kom", "gi pote" o.l. (lær hvordan her), samt flere forskjellige leker som for eksempel fetch (lær hvordan her).
FOTO: Nefariel (9 mnd) i dusjen. Bengaler er veldig glad i vann og blir gjerne med både i dusjen og i bassenget en tur om de får muligheten. 

EMOSJONELT: 

Blir katter glad i eierne sine?
- Ja. Katter blir både tilknyttet og glade i sine eiere. De bånder med oss på samme måte som spedbarn bånder med sine foreldre. Les mer om dette her

Forstår katter vennskap?
- Ja. Katter former både vennskap og gjenger/samfunn med andre katter, mennesker og dyr. Mer info her

Føler katter sorg eller savn når de blir gitt bort/solgt?
- Ja. Katter former sterke emosjonelle bånd til sine eiere, og føler savn og sorg etter tidligere eiere når de får nye hjem. Les mer her. Mange får også separasjonsangst, noe du kan lese mer om her

Savner kattemor ungene når de gis bort/selges?
- Nei. Etter at kattungene er gamle nok til å klare seg selv, er det sjeldent kattemor savner dem. Hvordan kattemødre ser på morsrollen og barna sine finner man mer informasjon om her.  Kattungene selv, derimot, savner ofte både mor og søsken etter at de har funnet nye hjem. Les mer om dette her

Hvor lenge kan man la katten være alene hjemme?
- Dersom du kun har en katt bør du aldri la den være alene lenger enn maksimalt tjuefire timer, da den både kan føle seg ensom og bli urolig for hvordan den skal overleve videre. Dette kan du lese mer om her. Har du flere katter, slik at de finner selskap i hverandre, kan du la dem være alene litt lengre, forutsatt at du har satt frem rikelig med mat og drikke til dem. Du bør likevel aldri la kattene være alene i mer enn maksimalt tre dager. Dette finner du mer info om her.  

2 kommentarer

  1. Hmmm.... Lurer på hvorfor du er så streng mot deg selv.? Skjønner du trives bedre der du er i dag, og det er jo på sin måte bra. Så lenge man gjør endringer for sin egen del og ikke hva andre mener og sier, så er jeg for at man endre evt vekt til hva man føler seg best i. Så lenge det ikke blir en besettelse så det går utover generell helse eller livskvalitet, du skjønner hva jeg mener😎 Men jeg synes alikevel du er veldig streng med deg selv, for du var virkelig ikke feit eller stygg på dette bilde😎 Jeg synes du var blendende vakker både da og nå, noe jeg tror de fleste er veldig enig med meg i. Du var ekstremt heldig når skjønnheten ble delt ut, så du kan holde hode høyt og virkelig være stolt. Ikke snakk deg selv ned og vær så streng med deg selv, for det har du virkelig ingen grunn til🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, men oppfatter ikke det jeg skrev som upassende/strengt mot meg selv. Var vel mest et forsøk på selvironi, bruker ofte det om mitt eget utseende, men har merket at folk flest sliter med å forstå forskjellen på dette og det å faktisk genuint rakke ned på meg selv. Mulig det bare er jeg som er rar, som tror man kan spøke om sånt, eller kanskje jeg bare formidler det på en dårlig måte...?

      Må likevel arrestere deg litt når du sier jeg har vært heldig når utseende ble delt ut. Forstår at det er et kompliment fra din side og kun hyggelig ment, men ettersom jeg ble mobbet fra førsteklasse på barneskolen (og da snakker vi ganske grov mobbing, ikke bare ord, men fysiske voldshandlinger og det å bli holdt utenfor alt av sosialt fellesskap) og frem til førsteklasse videregående nettopp fordi de andre jevnaldrende mente jeg var stygg (hvorav også "feit" var et ord som ofte ble brukt for å beskrive meg), og at jeg også opplevde grov mobbing på nett frem til 24-årsalder, samt at jeg har blitt kalt feit, ekkel, kvalm, lat, søppel osv i 3 av mine tidligere kjæresteforhold (dette inkluderer de 2 som var langvarige, altså de som varte i 4-5 år), synes jeg helt ærlig det er provoserende å høre hvor "heldig" jeg har vært.

      Slett

Blogger Template Created by pipdig