Da jeg var evakuert


Har dere hørt om uværet Hans? Sikkert et dumt spørsmål, fordi ...
... Media har ikke akkurat vært stille om saken.

Vel, dere kjenner meg: jeg tar som regel slike ting med ro. Liker å tenke at media skaper hysteri ut av småting, og stiller meg egentlig skeptisk til det meste. Så da jeg fikk de første alarmene på mobilen, ble jeg egentlig bare irritert. Syntes det var unødvendig å sende ut terrorvarsel og skremme livskiten av folk på grunn av litt vann. "Man er da forihælvete vanntett", tenkte jeg.

Så begynte kommunen å sende meg SMS.
Jeg hadde egentlig tenkt å glatt overse disse også, men så snek en liten tanke seg inn i hodet mitt: "kan man få bøter for å ignorere disse greiene her?". Internett hadde tatt kvelden så jeg fikk verken sendt sms, snap eller ringt noen som helst, så jeg tok på meg joggeskoa og spaserte litt lengre ned i veien, og ble stående der og glane på vannmassene som passerte meg. Fikk etter mye styr ringt lillesøster og spurt om jeg kunne få bøter for å drite i dette, men hun visste ikke hun heller, så vi ble enige om at jeg fikk gå ned på kulturhuset og høre. Originalt forsøkte jeg å krangle meg ut av det, i frykt for at de skulle tvinge meg til å bli værende der, og jeg dermed ikke fikk evakuert kattene. Ganske riktig: jeg fikk beskjed om at det ikke var trygt å dra hjem, og at jeg måtte bli værende.

Så hva gjorde jeg? Jeg dro hjem. Forsøkte å få med meg kattene, men to av dem var ute. Mia fikk jeg stappet i bagen og Bamse i buret, men da vi kom til kulturhuset skremte en hund livsskiten av Bamse, så han fikk brutt seg ut av buret og løp sin vei. Dette gjorde meg mildt sagt forbannet. Tror helt ærlig aldri jeg har vært så rasende i hele mitt liv. "Uflaks", gliste en fyr. Jeg bare stirret rasende på ham, og gikk videre. Trodde jeg hadde funnet et fint sted til meg og Mia, helt til en haug av bråkete unger kom inn og hoiet og vrælte og oppførte seg som om de var på ungdomsklubben. Med stadig stigende irritasjon og en vettskremt Mia, tok jeg med meg tingene mine og lette gjennom hele bygget til jeg fant et roligere sted hvor vi kunne være i fred.
Ut på kvelden dro jeg hjem og hentet dyna dere ser, pluss litt mat til Mia, 2 stk brus til meg selv, og hva enn jeg kunne finne av mat. Søvn var ikke aktuelt for min del, jeg stoler ikke nok på fremmede mennesker til å legge meg til å sove når jeg vet de kan komme inn døra når som helst. Like greit kanskje, i og med at den eneste puta jeg hadde var bagen min, som mildt sagt var jævlig vond å ligge på.
Første dag som evakuert. Uten hårbørste, uten sminke, og i gårsdagens klær.
Jeg så ut som dassen over alle dasser, og det tok ikke langt tid før jeg tok turen hjem igjen for å hente pute, noen nye klær, mat/drikkeskåler til katta osv. Fant tilfeldigvis Minsten snikende rundt huset, og hev ham i bagen. Dermed hadde jeg fått reddet 2 av 4.
Minsten ligger på den ene puppen min og chiller, sikkert glad for å få være innendørs i styrtregnet.
Digg å få på seg en hettegenser, for jammen var det kaldt!
Frokost på senga. Jeg visste det ble servert brød og kaffe oppe, men benyttet meg ikke av det. Dels fordi jeg har sosial angst og det å treffe en haug av fremmede mennesker er noe som frister meg like mye som å danse swing i helvete, og dels fordi jeg følte det ville være egoistisk av meg å "stjele" mat fra dem som faktisk trengte det. 
Disse to oppførte seg over all forventning der vi satt. Hørte ikke et kvekk av misnøye fra noen av dem. Helt til klokka ble leggetid, og Mia pisset på dyna. Da var det bare å ta på seg skoa igjen, løpe hjem med dyna, hive den inn på vaskerommet, opp i andreetasje og hente den andre dyna. Midt på natta, selvfølgelig, hvor jeg måtte bruke mobilen som lommelykt for å se noe som helst. Fun times. 

Hev innpå 2 stk sovepiller mens jeg var hjemom også, og tenkte at i natt kunne jeg ta sjansen på litt søvn. Helte litt brus i en av de tomme vodkaflaskene som sto på kjøkkenet hjemme etter at jeg hadde besøk forrige uke. Jeg har jo bare brus på boks, og ville ikke la bokser stå åpne borte på "rommet mitt" på kulturhuset da jeg hadde sett noen edderkopper på gulvet der.
Ble vekket klokka 8 i går morges. Da skulle tydeligvis rommet jeg sov på brukes som kontor. Med 2 sovepiller innabords var jeg helt i ørska, og den tidligere nevnte vodkaflaska sto selvfølgelig godt synlig på gulvet. Aldri følt meg mer uteligger-alkis i hele mitt liv. Så i halvsvima pakket jeg sammen greiene mine, tok meg med kattene og dro hjem. Om det var trygt eller ei hadde jeg ikke snøring på, men tok nå sjansen likevel. 

Våknet opp i dag morges med en kropp som kjentes ut som den hadde blitt mørbanket av hele landets befolkning. Ugh. Hev meg ut av senga likevel, fikk hivi innpå noe frokost og energidrikk, skal straks få på krigsmalinga før det bærer i retning Oslo.

4 kommentarer

  1. Må, igjen, "bare" påpeke hvor utrolig flott du er.
    Sminke er totalt unødvendig på deg.

    Godt du er i behold og sikkerhet.

    🤘 You Rock 🤘

    SvarSlett
  2. Du er jo selveste barbie❤️❤️❤️

    SvarSlett

Blogger Template Created by pipdig