Livedo reticularis


Hadde jeg hatt en tier for hver gang jeg trodde jeg skulle dø, ville jeg hatt en urovekkende stor mengde med tiere. Senest var 11.Januar i år da et blått, marmorlignende mønster plutselig dukket opp på begge armene mine. Noen ganger er det best å ikke vite, sier folk, men jeg er en slik person som gjerne vil vite alt - så naturligvis visste jeg også at dette mønsteret dukker opp på døde kropper etter at blodsirkulasjonen har stoppet opp og kroppstemperaturen har falt drastisk.
Så hva tror dere jeg tenkte da jeg plutselig så mønsteret tydelig fra håndledd og helt opp til skulderen på begge armene? Vel, den første tanken var noe slikt som: "jaha, så da er det på tide å melde permanent flytting til evighetsboksen (=kista), allerede. Var gøy så lenge det varte, 2024". Den andre tanken? "Får kaste meg i dusjen, få litt varme i idiotkroppen, så fikser det seg sikkert". 

Som sagt, så gjort. Etter å ha knipset et par bilder hev jeg meg i dusjen, satte varmen på fullt og gjorde som jeg pleier; tinte meg selv opp igjen. Etterpå forhørte jeg meg med dr. Google, som ga meg følgende betryggende informasjon; 
FOTO: Wikipedia. Tilstanden, som forøvrig er helt ufarlig, kalles

 Livedo Reticularis 
og kjennetegnes av et blålig marmorligende utslett i huden som oppstår ved eksponering for kulde. Kulden trigger de små blodkarene i huden til å trekke seg sammen. Blodsirkulasjonen går dermed litt saktere, og den reduserte sirkulasjonen fører til at blodet får økt innhold av karbondioksid, på bekostning av oksygen. Utslettet sees oftest hos barn og kvinner med lys hud, og forsvinner når huden varmes opp.

Jeg har ikke sett snurten av utslettet i etterkant, så jeg holder en knapp på at det var et engangstilfelle. 

6 kommentarer

  1. Kunne du kjenne noe, eller var dette først og fremst estetisk? Kjente du noe kløe eller noe annet utenfor normalen? Jeg har selv vært plaget med ørene i en måneds tid nå. Ikke slik mønster doh.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nope, verken svie, kløe eller noe annet ubehag. Kun estetisk. Hva er galt med ørene? "/

      Slett
    2. Og godt er det. Og jeg er glad det ikke var så.. dødsalvorlig (pun intended) som først fryktet.

      Kort fortalt. Ørene har klødd noe, og til tider vært flassete og røde. Sistnevnte har først og fremst forekommet når jeg har gitt etter og klødd selv. Mest sannsynlig pga klimaet. Tørt og kaldt. Men dessverre har det brått blitt verre når jeg har brukt headsettet i noen timer i strekk. Og for meg som nærmest har BODD i headsett siden tenårene er det nå litt uvandt og rart at jeg har gitt meg selv headsett-forbud frem til ørene føles helt healet.. 😅

      Slett
    3. Det hørtes ikke noe digg ut :/ kan det være Seboreisk eksem du har fått kanskje? 🤔😬

      Slett
    4. https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/seboreisk-eksem/

      Slett
    5. Ja, det er mulig at det er en variant av det jeg har. Håper uansett hva det skyldes og er at det går helt over snart! Og så krysser jeg samtidig tærne for at disse armgreiene dine IKKE kommer i retur!! 😅

      Slett

Blogger Template Created by pipdig