Skjønnhetstips fra en 33-årig blogger


Jeg har bra hud. Jeg sier ikke at jeg har fantastisk hud, men til å være en 33 år gammel sukkermisbruker som aldri har latt en eneste fillers-sprøyte komme nær ansiktet mitt, vil jeg tørre å gi meg selv en klapp på skulderen og si; jeg har bra hud. Eller i alle fall bra nok til at jeg blir bedt om å vise legitimasjon så fort en vare har nedre aldersgrense 18 år - og det i seg selv er da noe, når man er gammel nok til å være moren deres.
Bildene ovenfor er fullstendig sminkeløse, fordi det ville vært bra latterlig å skryte av fin hud, for så å kun poste bilder med 400 lag foundation (for gutta: foundation = det man før kalte brunkrem). Bildet nederst til høyre, med de fine øyenbrynene, er fra da jeg testet ut falske øyenbrynstatoveringer. Les her

Hva legger jeg i begrepet bra hud, spør du? Vel, naturligvis får jeg kviser/hudormer (whiteheads) i blant. Det tror jeg de aller fleste av oss gjør, noen i større grad enn andre. Men jeg har vært heldig å sluppet unna rynker rundt øynene, synlige linjer i panne og rundt munnen, kvisearr, solskader og store fargeforskjeller - i alle fall enn så lenge. 

 MINE SKJØNNHETSTIPS:  

- Unngå sukker. Ja, hvorfor ikke starte med å skyte meg selv hardt i foten? Som tidligere nevnt; jeg er sukkermisbruker, så ting som is, sjokolade, kake og smågodt sier jeg sjelden nei takk til. Men visste du at sukker bryter ned bindevevet i huden? Sukker gjør nemlig at elastin og kollagen klebes sammen, dermed blir bindevevet i huden tynnere, og resultatet er at huden mister spensten, blir gusten og får fortere rynker. Sukker gjør også at seksualhormonbindende globulin (forkortet SBHG) reduseres, som gjør at mer testosteron frigjøres, noe som gir huden mer kviser.

- Bruk solfaktor 50 & unngå soling. Denne er jeg faktisk flink til. Jeg har aldri vært blant dem som har hatt ork til å ligge timesvis i solen eller solariet, og godt er nå det, for visste du at hele 90% av alle synlige aldringstegn i huden skyldes skader fra solen - rettere sagt, de ultrafiolette strålene (såkalte UV-stråler), som man finner både i naturlig sollys og i solarium? UVB-strålene påvirker kun det øverste hudlaget, mens UVA-strålene går dypere og forårsaker skader der. Dermed reduseres produksjonen av nye hudceller, samtidig som elastin og kollagen brytes ned. Bruker du solfaktor beskyttes huden din mot UV-stråler, og jo høyere faktor, jo bedre beskyttelse. Ingen solkrem gir 100% beskyttelse, men solfaktor 50 gir opptil 98% beskyttelse, forutsatt at du påfører hver andre time. 

- Fuktighetskrem. Dette er noe av det viktigste du kan gjøre for huden din. Tørr og dehydrert hud mister fort spenst, og dermed formes såkalte tørrhetslinjer. Dette er linjer, spesielt rundt munnviker og i panne, som ser ut som rynker, men som oppstår fordi huden er tørr, ikke fordi den er skadet/aldrende. Disse linjene går som regel bort dersom du begynner å ta bedre vare på huden, men tar du ikke tak i problemet, kan linjene med tiden bli permanente. 

- Fjern sminke før leggetid. Uansett hvor sørpe dritings jeg enn måtte være; jeg går ikke og legger meg før sminken er vasket av. Sminke dekker nemlig til porene i huden og gjør at den ikke får puste ordentlig. Å sove med sminke er spesielt ille, fordi vi svetter når vi sover, og sminke + svette er en kombinasjon som virkelig gir huden et skikkelig pusteproblem. Det sies at det å sove 1 natt (6-8 timer) med ansiktet fullt av sminke, gjør at huden eldes tilsvarende 24 timer. Om det er sant vet jeg ikke, men jeg tror det så absolutt. 

- Unngå graviditet. Denne er kjip å høre for de av dere som har eller drømmer om barn, men; et ni måneder langt svangerskap, inkludert fødsel og den første tiden som nybakt mamma, er en såpass stor påkjenning for hele kroppen at den i løpet av denne perioden eldes med cirka ti år. 

- Vaselin i ansiktet.
Vaselin, babyolje og tilsvarende produkter er helt supre å bruke rundt øyne og på lepper før leggetid for å hindre at man blir tørr. Selv bruker jeg faktisk babyolje over hele kroppen, inkludert ansiktet, men dette vil jeg ikke anbefale videre, da mange opplever kviser og utslett av det. Men litt rundt øynene og på leppene har ingen vondt av. 

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Blogger Template Created by pipdig